18 November 2010

mlm ni aku bercerita tentang realiti hidup


erm aku baru jer lepas baca blog someone.
terkilan sebab orang yang dikutuknya adalah kawan aku.
mmg la hak korang nak mengata sesapa pun dalam blog.
tapi ,
perlu ker nak detailkan satu satu ape yang korang x berkenan tentang tentang seseorang.
ketahui lah bahawasanya kita x sempurna.
semua orang xsempurna.
semua orang ada kelemahan dan kekurangan sendiri.
kalau memang dah perangai dia camtu,
xleh ubah dah,
kalau tegur pun x jadi jugak.
please,
belajar untuk menerima dia seadanya.
biarlah kerana begitulah adat berkawan.
berkawan memang senang.
tapi cara kita mengekalkan hubungan sesama kita sebagai kawan tu yang susah.
walau menyampah bagaimana pun
xperlu lah menjaja cerita kesana kemari
bercerita tentang keburukan atau kekurangan si dia
sedarlah sahabat bahawa kita adalah sama.
sama ada kau sedar atau tidak.
kau telah mempengaruhi orang sekeliling kau.
luaran kau nampak sangat baik dan sejuk mata memandang.
tapi bila aku dengar kau mengata dan mengeji dia,
pandangan aku terhadap kau terus berubah.
perlukah kau menyindir dia bila dia ingin membuat perkara baik?
perlukan kau menyambung sisa dendammu selepas si dia meminta maaf?
ini bukan caranya berkawan wahai kawanku.

aku boleh jadi hipokrit,
aku boleh jadi seorang penipu.
aku adalah manusia.
dia boleh jadi warak.
dia boleh jadi seorang optimis.
dia pun manusia sama seperti aku.
kau boleh jadi seorang yang prejudis.
kau boleh jadi seorang yang peramah.
kau juga manusia sama seperti dia.
inilah manusia.
manusia yang xpernah kenal erti puas.

aku mengaku.
aku juga banyak membuat kesilapan dalam keadaan sedar atau separa sedar.
tapi jangan la hukum aku dengan mengeji aku atas kesalahan yang aku xpernah libatkan kau.
jangan hakimi kesilapan aku atas kesalahan yang telah lepas.
sebaiknya nasihatilah aku.
jika aku berbuat apa2 kesilapan.
kerana kita manusia sentiasa membuat kesilapan.
manusia yang amat kerdil.
yang jahil tentang ilmu.


p/s:sebagai peringatan kepada diri sendiri.
aku x berani nak ulas lebih sbb aku juga byk kekurangan..

No comments:

Post a Comment